I talk your language...

Wednesday 18 May 2011

Apa itu 'doormenship' salam e-biz or on9-biz?

18may2011

Ini adalah huraian saya tentang seorang rakan pembeli yang bertanya penjualan sebagai reseller secara 'doormenships' :

"Salam Ika,

ade yg panggil 'on9-biz', or 'e-biz' = online business.
actually ramai pengusaha/ peniaga kini mengoffer menjadi agent or reseller secara 'doormenship' concept . Maksudnya, reseller x perlu simpan stok semua or keluar modal yg banyak ... selalunya untuk start menjadi reseller kita kena menjual bilangan tertentu untuk mendapatkan 'harga borong'.

Then, kita promote barang dia orang melalui blog or facebook atau cara lain pun x pe .... kebiasaaannya mereka membenarkan kita menggunakan photo2x produk mereka. Kita hanya perlu 'mengayakan' dlm facebook mengikut cara yg terbaik unutk memikat pembeli .......,

If ada yg berminat dgn produk yg diiklankan, kita confirm dgn pengusaha samada stok ada ke tidak ..confirm ada, then baru minta pembeli byr secara tunai or online transfer or ATM ke dalam akaun kita mengikut harga retail (harga jualan kita). Once pembeli dah bayar, kita akan bayar secara online kepada pengusaha dengan harga borong + berikan details pembeli dan mereka yg akan menguruskan penghantaran secara ekspress/poslaju/parcel to pembeli.

So, beza harga jualan dengan harga borong adalah keuntungan kita. Reseller kena rajin update blog or facebook mereka unutk memudahkan pembeli membeli. PEmberian discount or gift tambahan terpulang pada kita to pembeli sekira nya kita raser ianya adalah promosi yg elok.

Saya buat ni sebagai hobby sejak 2009 lagi dan sesuai dgn career saya sebagai pensyarah ... tiada komitment yg berat sebab kita lakukan tanpa perlu ada modal yg banyak, timbunan stok2x , atau ulang-alik ke pos office. Cara ini adalah gabungan yg baik antara pengusaha dan reseller.

Try survey2x blog atau facebook mereka ... selalunya penjualan pakaian, blouse or tudung 2x ada mengoffer kaedah reseller doormenship ini.

Selamat mencuba!

Selamat ber e-biz!"

No comments:

Post a Comment